24/01/2017: O «Γέροντας Παστίτσιος» μιλάει για τις περιπέτειές του

 1485160968871-dsc_4432m

Ο νόμος περί βλασφημίας δεν έχει ακόμη καταργηθεί.
Τι απαντά το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

«Το καλοκαίρι του 2012 συνελήφθην για το έγκλημα της βλασφημίας και της καθύβρισης θρησκεύματος – χωρίς να το έχω διαπράξει, αλλά αυτό λίγη σημασία έχει μιας και αυτήν τη στιγμή ο ελέφαντας μέσα στο δωμάτιο είναι οι νόμοι της βλασφημίας καθαυτοί, που προσπαθούν να φιμώσουν οποιαδήποτε φωνή αποπειρανθεί να θίξει τα κακώς κείμενα και κατεπέκταση τα συμφέροντα της επικρατούσας θρησκείας. Είπα λοιπόν τότε στον εαυτό μου και αργότερα δημοσίως, πως το λιγότερο που οφείλω να κάνω από εδώ και πέρα είναι το να αγωνιστώ για την κατάργηση των αναχρονιστικών και αντιδημοκρατικών αυτών νόμων. Εξαιτίας αυτών με φίμωσαν, με φυλάκισαν και με καταδίκασαν με συνοπτικές διαδικασίες, όχι μόνο για να με τιμωρήσουν, αλλά και προς παραδειγματισμό εκείνων που θα αποπειραθούν να πράξουν κάτι παρόμοιο στο μέλλον», λέει ο Φίλιππος Λοΐζος, λίγο καιρό προτού φτάσει η υπόθεσή του «Γέροντα Παστίτσιου» στο Εφετείο και ενώ ο αναχρονιστικός νόμος περί βλασφημίας εξακολουθεί να υπάρχει, παρά τις δεσμεύσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Όταν ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Χρήστος Παππάς κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή για τη σελίδα, ένας ολόκληρος μηχανισμός κινήθηκε εναντίον του Λοΐζου

Η ιστορία του blogger είναι λίγο-πολύ γνωστή. Όσο ήταν ακόμη στην αρχή του το ρεύμα του γέροντα Παΐσιου, ο Φίλιππος Λοΐζος δημιούργησε στο Facebook τη σατιρική σελίδα «Γέροντας Παστίτσιος», όπου το απομυθοποιούσε και σατίριζε συστηματικά, χωρίς υβρεολόγιο. Η σελίδα είχε ζωή ενός έτους και προσπαθούσε να αναδείξει πως το φαινόμενο «Παΐσιος» ήταν κάτι το κατασκευασμένο, προκειμένου να χειραγωγεί, να εκμεταλλεύεται και να φανατίζει κάποιους πιστούς. Όταν ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Χρήστος Παππάς κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή για τη σελίδα, ένας ολόκληρος μηχανισμός κινήθηκε εναντίον του Λοΐζου. Η δίωξη του blogger ήταν αυτεπάγγελτη και κινήθηκε έπειτα από υπερβάλλοντα ζήλο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και του τότε επικεφαλής Μανώλη Σφακιανάκη – ο οποίος αποστρατεύτηκε πριν από λίγες ημέρες.

Mετά τη δίωξη και την καταδίκη του -και παρά τις δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ-
ο νόμος περί βλασφημίας δεν έχει καταργηθεί

Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 2012 κατέφθασε στο πατρικό του σπίτι, στον Βόλο, κλιμάκιο τεσσάρων αστυνομικών, με τη συνοδεία ενός εισαγγελέα. Αν και ο Φίλιππος απουσίαζε, η μητέρα του υπέστη όλη τη σχετική διαδικασία. Αφού ακολούθησε εξονυχιστική έρευνα σε όλους τους υπολογιστές και τους σκληρούς δίσκους που βρέθηκαν στο σπίτι, οι αστυνομικοί συνάντησαν τον Φίλιππο στη Χαλκίδα όπου εργαζόταν τότε, του ζήτησαν να διαγράψει τη σελίδα -όπως και έκανε- και έπειτα κατάσχεσαν τον υπολογιστή του, για να τον μεταφέρουν μαζί με τον ίδιο στη ΓΑΔΑ. Όταν έγινε γνωστό το περιστατικό μετά την ανακοίνωση της Δίωξης, το Διαδίκτυο γέμισε δεκάδες γέροντες Παστίτσιους ως ένδειξη αλληλεγγύης, με το ζήτημα να παίρνει πολιτικές διαστάσεις, να συζητείται εκτενώς και να καταγγέλλεται διεθνώς. Στη δίκη που έγινε στις 16 Ιανουαρίου 2014, ο 29χρονος τότε Φίλιππος Λοΐζος καταδικάστηκε σε δεκάμηνη φυλάκιση με τριετή αναστολή, για «καθύβριση θρησκεύματος».

Ωστόσο, λίγα χρόνια μετά τη δίωξη και την καταδίκη του -και παρά τις δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ- ο νόμος περί βλασφημίας δεν έχει καταργηθεί. Η κυβέρνηση έχει περιθώριο μέχρι τις 2 Μαρτίου, που θα γίνει το Εφετείο της υπόθεσης, για να αποσύρει τον νόμο, σε μία ένδειξη εναντίωσης σε μία δίωξή που αποσκοπεί στη λογοκρισία και την παραβίαση θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και που αφορά συνολικότερα το ζήτημα του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας και της εκκοσμίκευσης της ελληνικής νομοθεσίας.

«Ο θόρυβος που προκλήθηκε από το γεγονός της σύλληψης και της καταδίκης μου σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, μου άνοιξε τον δρόμο για μια σειρά ενεργειών, που θα ασκούσαν τις κατάλληλες πιέσεις για την κατάργηση των νόμων αυτών, τους οποίους στην τελική δεν τους επιθυμεί κανένας, όπως αποδείχθηκε από την κοινωνική κατακραυγή», λέει ο Φίλιππος Λοΐζος και συνεχίζει: «Οι ενέργειες αυτές φάνηκε να φέρνουν κάποιο αποτέλεσμα, όταν τον Ιούλιο του 2016 η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως εξετάζει το θέμα της κατάργησης του νόμου, καθώς “στην περίπτωση της βλασφημίας λείπει οποιαδήποτε αποδείξιμη ενώπιον δικαστηρίου βλαπτική συνέπεια της πράξης. Επομένως, η έννοια του εγκλήματος δεν διακρίνεται”. Η Εκκλησία δεν άργησε να αντιδράσει. Έκτοτε, το θέμα δε ακούστηκε εκ νέου και είναι απορίας άξιο τι εμποδίζει εν έτει 2017 μια αριστερή κυβέρνηση -όπως αυτοπροσδιορίζεται- και ένα σύγχρονο κοσμικό κράτος, να καταργήσουν δυο αναχρονιστικούς νόμους, με τους οποίους ο υπόλοιπος δυτικός κόσμος έχει ξεμπερδέψει εδώ και αιώνες. Μια δημοκρατική πολιτεία, προκειμένου να γαλουχεί δημοκρατικούς πολίτες, οφείλει να τους προτρέπει να αμφισβητούν και να ασκούν το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης καθολικά και  σε καθημερινή βάση. Στην Ελλάδα, παραδοσιακά συμβαίνει το αντίθετο, με τη χώρα να βρίσκεται στα τάρταρα της ελευθέριας της έκφρασης παγκοσμίως».

«Η υπόθεσή μου παραμένει μια ανοιχτή πληγή
για το δημοκρατικό πολίτευμα του τόπου»

Μετά από αίτημα διεθνών οργανώσεων για την κατάργηση του νόμου περί βλασφημίας, το υπουργείο Δικαιοσύνης κατά τη διάρκεια της θητείας του κ. Νίκου Παρασκευόπουλου έχει δηλώσει: «παράλληλα με τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση του ρατσισμού και της ρητορικής του μίσους, η Πολιτεία οφείλει να λαμβάνει μέτρα για την πλήρη κατοχύρωση της ελευθερίας της έκφρασης. Το υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων γνωστοποιεί πως η αποποινικοποίηση του εγκλήματος της βλασφημίας έχει τεθεί υπό την κρίση της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για την αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα. Τη θέση αυτή θα εκφράσει προσεχώς και κατά την εξέταση της χώρας μας από την Επιτροπή των ΗΕ για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων (3-4 Αυγούστου στη Γενεύη). Κατά το Ποινικό Δίκαιο η ποινή προϋποθέτει την τέλεση πράξης. Ο προσδιορισμός της τελευταίας χωρεί με στάθμιση των εμπειρικών – αποδείξιμων αποτελεσμάτων της. Ωστόσο, στην περίπτωση της βλασφημίας λείπει οποιαδήποτε αποδείξιμη ενώπιον δικαστηρίου βλαπτική συνέπεια της πράξης. Επομένως, η έννοια του εγκλήματος δεν διακρίνεται». Αργότερα, η Επιτροπή του ΟΗΕ για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων (CERD) περιέλαβε στις καταληκτικές παρατηρήσεις της για την Ελλάδα, την κατάργηση του νόμου.

Ο Φίλιππος Λοΐζος είναι ξεκάθαρος: «Αν η κατάργηση της οπισθοδρομικής νομοθεσίας λάβει χώρα πριν από την επικείμενη δίκη μου, θα αποφέρει μια σημαντική και διττή ωφέλεια ως προς την εκκοσμίκευση του κράτους και την ελευθερία του λόγου στην Ελλάδα. Η υπόθεσή μου παραμένει μια ανοιχτή πληγή για το δημοκρατικό πολίτευμα του τόπου, η οποία άνοιξε σε μια σκοτεινή περίοδο, κατά την οποία σημειώθηκε ραγδαία αύξηση του ναζισμού και του φονταμενταλισμού, σε μια χώρα που έδειχνε να γίνεται πιο αυταρχική. Βρισκόμαστε σε μια αποφασιστική στιγμή, όπου η Ελλάδα καλείται να αφήσει πίσω το σκοτεινό αυτό παρελθόν μια για πάντα και η υπόθεσή μου δημιουργεί μια ιδανική συγκυρία για κάτι τέτοιο. Αν αυτό δεν επιτευχθεί σε πολιτικό επίπεδο, τουλάχιστον ας γίνει σε κοινωνικό και συνειδησιακό».

Πλέον διεθνείς ουμανιστικές οργανώσεις ζητούν από τη Μαρία Γιαννακάκη, νέα Γενική Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο υπουργείο Δικαιοσύνης, «να μεριμνήσετε για την κατάργηση των δύο νομικών διατάξεων που αφορούν την ποινικοποίηση της βλασφημίας, πριν από τη διεξαγωγή της δίκης, η οποία, αν λάβει χώρα, θα συνιστά άλλη μία παραβίαση της ελευθερίας της έκφρασης, της θρησκευτικής ελευθερίας αλλά και της Διεθνούς Σύμβασης για την Εξάλειψη Κάθε Μορφής Φυλετικών Διακρίσεων».

Από πλευράς της η κ. Γιαννακάκη απαντά: «Η ρητορική του μίσους δεν έχει θέση σε μια δημοκρατική πολιτεία. Για τον λόγο αυτό, η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λαμβάνει μέτρα για την καταπολέμηση του ρατσισμού και των εγκλημάτων μίσους. Ταυτόχρονα όμως, η προστασία της ελευθερίας του λόγου και της έκφρασης αποτελεί πρώτιστο μέλημα και η διαχωριστική γραμμή μεταξύ της καταπολέμησης της ρητορικής του μίσους και της προστασίας της ελευθερίας του λόγου πρέπει να είναι σαφής και ευδιάκριτη σε ένα κράτος δικαίου.

Τα εγκλήματα της κακόβουλης βλασφημίας και της καθύβρισης θρησκευμάτων αναφέρονται σε πράξεις και αδικήματα που εδώ και πολλά έτη έχουν απολέσει την όποια κοινωνική αξία είχαν κατά την εποχή που νομοθετήθηκαν (1950).

Για τον λόγο αυτό, η Γενική Γραμματεία έχει υποβάλει εισήγηση στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα για την κατάργηση των διατάξεων περί βλασφημίας (άρθρα 198 και 199 ΠΚ) και για την ενίσχυση της διάταξης περί διακεκριμένων φθορών (382ΠΚ) με την προσθήκη σε αυτή των τόπων λατρείας, ώστε οποιαδήποτε φθορά ή βλάβη τόπου ή αντικειμένου λατρείας να θεωρείται διακεκριμένη φθορά».

Advertisements

3 thoughts on “24/01/2017: O «Γέροντας Παστίτσιος» μιλάει για τις περιπέτειές του

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s