27/07/2017: ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με συνδρομή ΚΚΕ-Ποταμιού νομοθέτησαν διάκριση σε βάρος Ρομά

Περιληπτικά:

Σήμερα υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη για (μόνιμη) στεγαστική αποκατάσταση “ειδικών κοινωνικών ομάδων” στις οποίες περιλαμβάνονται “ομογενείς” και “Έλληνες Τσιγγάνοι.” Υπάρχει επίσης δυσώνυμη υπουργική απόφαση για “προσωρινή εγκατάσταση πλανοδίων” που μετά πολύχρονη μάχη που δώσαμε (μόνο εμείς) κρίθηκε οριστικά από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι δεν εφαρμόζεται σε εδραίους Ρομά (το 90% των Ελλήνων Ρομά). Σε αντικατάσταση αυτής η Βουλή χθες νομοθέτησε διάταξη για “προσωρινή μετεγκατάσταση ειδικών κοινωνικών ομάδων” και η αιτιολογική έκθεση και η Θεανώ Φωτίου κατέστησαν σαφές πως αφορά μόνο τους Ρομά, από τους οποίους πλέον αφαιρείται η υποχρέωση της πολιτείας για παροχή μόνο μόνιμης στεγαστική αποκατάσταση και εισάγεται η δυνατότητα μόνο για τους Ρομά για παροχή μόνο προσωρινής μετεγκατάστασης που τους στερεί μεταξύ άλλων την ασφάλεια διαμονής (secutiry of tenure).



Η διάταξη

τροπολογία για ρομά



Η “συζήτηση” και η ψηφοφορία στη Βουλή


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙZ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΝΗ΄
Τετάρτη 26 Ιουλίου 2017

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης):

(…) Δεύτερη είναι η τροπολογία με γενικό αριθμό 1145 και ειδικό 50. Εδώ πρόκειται για την περίπτωση προσωρινής μετεγκατάστασης ειδικών κοινωνικών ομάδων. Υπάρχουν κοινωνικές ομάδες οι οποίες διαβιούν είτε σε καθεστώς εξαθλίωσης, είτε σε καθεστώς το οποίο δεν είναι αρμόζον από καμία πλευρά -υγειονομική, εκπαιδευτική, γενικότερα, ας πούμε, από όρους διαβίωσης κ.λπ.- και πρέπει να μετεγκατασταθούν προσωρινά.

Έχω αναπτύξει στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, αλλά και στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, ένα μεγάλο σχέδιο καταγραφής μιας τέτοιας ειδικής, παραδείγματος χάριν, ομάδας -δεν αφορά μόνο αυτή, όπως σας εξηγώ, η τροπολογία, αλλά αυτό είναι ένα παράδειγμα- δηλαδή, της ομάδας Ρομά, Ελλήνων πολιτών Ρομά.

Έχουμε καταγράψει τριακόσιους εβδομήντα καταυλισμούς. Όπως παρουσίασα στις δύο μόνιμες επιτροπές, οι εβδομήντα εξ αυτών χαρακτηρίζονται από όλα εκείνα τα στοιχεία εξαθλίωσης, που δυστυχώς έρχονται πολύ συχνά στην επικαιρότητα μέσα από τις τηλεοράσεις. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε ένα τέτοιο καθεστώς. Πρέπει να μεταστεγαστούν γρήγορα. Για τους εβδομήντα, λοιπόν, καταυλισμούς είναι μεταξύ των άλλων και αυτή η τροπολογία.

Τι κάνουμε προς τούτοις. Με πέντε συναρμόδια Υπουργεία –γιατί όπως ξέρετε το θέμα των Ρομά, αλλά και πολλών ειδικών ομάδων, απαιτεί αυτή τη συνεργασία- Εργασίας, Υγείας, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, ιδρύουμε επιτροπή προσωρινής μετεγκατάστασης ειδικών κοινωνικών ομάδων από τις υπηρεσίες των πέντε αυτών υπουργείων, η οποία συνεπικουρείται από τεχνική ομάδα υποστήριξης που συστήνεται κάθε φορά από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα της ομάδας, ανάλογα με το ποια είναι η ομάδα αυτή. Και τι κάνει ακριβώς; Οι δήμοι με πρωτοβουλίες των δήμων υποβάλλουν σε αυτή την επιτροπή οργανωμένο σχέδιο μετεγκατάστασης των ομάδων. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνεται στις παραγράφους 2, 3, 4 και 5 και αφορά, πρώτον, τη διάθεση του δήμου. Ο δήμος, δηλαδή, παίρνει την ευθύνη να διαθέσει δική του οικοπεδική έκταση ή άλλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή και ιδιώτη, εφόσον το εγκρίνει ο δήμος με το δημοτικό του συμβούλιο. Αυτό που σας λέω βεβαίως έχει συζητηθεί με τους δημάρχους από τον Δεκέμβριο και με τις περιφέρειες οι οποίοι προτίθενται και ήδη έχουμε δέκα δημάρχους, δέκα δήμους δηλαδή που έχουν προτείνει συγκεκριμένα οικόπεδα μετεγκατάστασης καταυλισμών οι οποίοι βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης σε δικά τους οικόπεδα.

Εκεί οι δήμοι θα εκπονούν τα σχέδια εγκατάστασης -υδραυλικά, αποχετευτικά κλπ.- τα απαιτούμενα, θα τα υποβάλλουν με φάκελο στην Επιτροπή Προσωρινής Μετεγκατάστασης, ο φάκελος θα περιλαμβάνει προϋποθέσεις καταλληλόλητας, οι γνωστές: πεντακόσια μέτρα από αρχαιολογικό χώρο, να μη βρίσκονται στα όρια ρεμάτων, δασικών και αναδασωτέων εκτάσεων και να υπάρχει η δυνατότητα υδροδότησης, αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης.

Θα έχει ο δήμος υποβάλει αιτιολογική έκθεση που αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση και συγχρόνως αναλύει την αναγκαιότητα μετεγκατάστασης.

Τρίτον, οι αποφάσεις όλων των αρμοδίων οργάνων του δήμου, βεβαιώσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, ως προς τα προηγούμενα που είπα, τεχνική έκθεση αναλυτική για τον χώρο μετεγκατάστασης κ.λπ. και σχέδιο γενικής διάταξης των εγκαταστάσεων master plan.

Τέλος, με Κοινή Υπουργική Απόφαση όλη η προηγούμενη κατάσταση που περιγράφω και όλα τα ντοκουμέντα αποτυπώνονται και από εκεί και ύστερα μπορεί να γίνει δυνατή η προσωρινή –επιμένω- μετεγκατάσταση. Αυτή η τροπολογία νομίζω ότι είναι σημαντική, γιατί δίνει μια ανάσα σε όλες αυτές τις περιπτώσεις που περιέγραψα.

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. (…)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): (…) Ερωτάται το Σώμα: Γίνεται δεκτή η τροπολογία με γενικό αριθμό 1145 και ειδικό αριθμό 50 ως έχει;

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΟΣ) ΠΡΑΤΣΟΛΗΣ: Ναι.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Όχι.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ: Όχι.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ: Όχι.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Παρών.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ: Ναι.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ: Όχι.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΔΑΝΕΛΛΗΣ: Παρών.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Συνεπώς, η τροπολογία με γενικό αριθμό 1145 και ειδικό αριθμό 50 έγινε δεκτή ως έχει κατά πλειοψηφία και εντάσσεται στο νομοσχέδιο ως ίδιο άρθρο.

Πηγή


Ισχύουσα νομοθεσία για στεγαστική αποκατάσταση (και όχι προσωρινή μετεγκατάσταση) των Ρομά

 

Στεγαστική Αποκατάσταση Ομογενών (Ν. 2790/2000)

Άρθρο 6 παρ. 2 Για την εκτέλεση επειγόντων στεγαστικών προγραμμάτων αποκατάστασης των ομογενών μπορεί, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, να εγκριθεί τοπικό ρυμοτομικό σχέδιο, στις διατεθειμένες εκτάσεις, κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου, καθώς και να ορίζονται οι χρήσεις γης και οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης του κατά τις γενικές διατάξεις του νομοθετικού διατάγματος «Περί Σχεδίων Πόλεων κ.λπ.» της 17.7/18.8.1923.

 

Επέκταση των διατάξεων για στεγαστική αποκατάσταση των ομογενών σε “ειδικές κοινωνικές ομάδες” (Ν. 3212/2003)


Άρθρο 13 παρ. 11
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του Ν. 2790/ 2000 εφαρμόζονται και για την εκτέλεση επειγόντων στεγαστικών προγραμμάτων αποκατάστασης ειδικών κοινωνικών ομάδων, σε εκτάσεις που διατίθενται από το Δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλα Ν.Π.Δ.Δ., ή σε εκτάσεις ιδιοκτησίας των προσώπων που υπάγονται στην κοινωνική ομάδα. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, Οικονομίας και Οικονομικών, και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια για την παραχώρηση οικοπεδικών εκτάσεων στους δικαιούχους.

Ορισμός Ελλήνων Τσιγγάνων ως ειδικής κοινωνικής ομάδας (Ν. 3448/2006)


Άρθρο 34 παρ. 1 
Στην έννοια των ειδικών κοινωνικών ομάδων της παρ. 11 του άρθρου 13 του ν. 3212/2003 (ΦΕΚ 308 Α), για την εκτέλεση επειγόντων στεγαστικών προγραμμάτων αποκατάστασης τους, περιλαμβάνονται και οι Έλληνες Τσιγγάνοι.


ΠΡΟΣΘΗΚΗ 29/7/21017

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s